Windsurfingowe prawo drogi

Windsurfingowe prawo drogi

Sezon windsurfingowy za pasem, więc warto poruszyć temat windsurfingowego prawa drogi. Na wodzie, tak samo jak na drodze, występują przepisy odnośnie ruchu i pierwszeństwa, często jednak, niestety nie wszyscy je znają.

windsurfingowe prawo drogi 1

Windsurfingowe prawo drogi możemy podzielić na dwie główne grupy: prawo opisujące sytuacje kolizyjne pomiędzy różnymi typami jednostek pływających (w tym deskami windsurfingowymi) i pomiędzy jednostkami żaglowymi.
Główne przepisy z pierwszej grupy to:

  • małe statki, które nie mają napędu mechanicznego ani żaglowego (np. kajaki, czy łodzie wiosłowe), powinny ustępować z drogi małym statkom żaglowym (m.in. deskom windsurfingowym)
  • jednostki napędzane silnikiem mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa jednostkom żaglowym (za wyjątkiem jednostek będących „w pracy” takich jak WOPR, ratownictwo morskie, policja, statki transportowe itp.)

Druga grupa to przepisy pierwszeństwa pomiędzy jednostkami napędzanymi siłą wiatru, czyli stricte windsurfingowe prawo drogi. W niej wyróżniamy trzy główne przepisy, które w praktyce przydają się najczęściej. Głownie na zatłoczonych akwenach, podczas wyjazdów na Półwysep Helski do Chałup, czy kursów bądź obozów windsurfingowych na innych obleganych spotach.

Windsurfingowe prawo drogi – Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

1)      Jeżeli dwie deski żeglują na kursach kolizyjnych w przeciwnym kierunku (na przeciwnych halsach),deska płynąca lewym halsem ustępuje desce płynącej halsem prawym. Lewy hals, to ten, w którym lewa ręka znajduje się na bomie bliżej masztu. W praktyce oznacza to, że windsurfer płynący lewym halsem powinna wyostrzyć lub odpaść, aby uniknąć kolizji (oczywiście odpowiednio wcześnie i zdecydowanie )

2)      Jeżeli dwie deski żeglują na kursach kolizyjnych, na tym samym halsie, deska płynąca kursem pełniejszym (bardziej z wiatrem) ustępuje desce płynącej kursem ostrzejszym (bardziej pod wiatr). W praktyce oznacza to, że windsurfer płynący bardziej z wiatrem nie chcąc zmieniać kursu, musi zwolnić lub zatrzymać się, aby przepuścić deskę mającą pierwszeństwo, albo w przypadku zmiany kursu i przepłynięcia za jej rufą, też z reguły powinna zwolnić.

3)    Ostatnie główne prawo dotyczy bezpiecznego wyprzedzania jednostek wolniejszych, czyli przypadku gdy dwie deski płyną w tym samym kierunku na kursach kolizyjnych i windsurfer „z tyłu” jest wyraźnie szybszy. W praktyce wiąże się to z wyprzedzeniem jej lub ominięciem po stronie zawietrznej. Manewr wyprzedzania powinien być wykonany odpowiednio wcześnie i z bezpiecznym zapasem odległości. Jeżeli jako wyprzedzający jesteśmy blisko drugiej deski windsurfingowej unikamy wyprzedzania po stronie nawietrznej aby najnormalniej w świecie nie zabrać wiatru drugiej osobie. Dla wyprzedzanego w ten sposób z reguły wycieczka kończy się w wodzie.


windsurfingowe prawo drogi

Wyjątek stanowią regaty i jednostki w nich startujące, które mają bezwzględne prawo drogi! Czyli jeśli widzicie rozgrywane wyścigi dla własnego bezpieczeństwa wybierzcie do pływania miejsce poza wyznaczoną bojami trasą regat.

Na koniec chciałbym Was jednak przestrzec. Windsurfingowe prawo drogi to nie wszystko. Przepisy, jak już wcześniej napisałem, obowiązują podobnie jak na drodze, więc podobnie jak na drodze niech podczas windsurfingowych szaleństw na desce towarzyszy Wam zasada ograniczonego zaufania. Pamiętajcie, że nie wszyscy będą znać obowiązujące zasady i zawsze kierujcie się zdrowym rozsądkiem.

 

 

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>